Seiklushunt

KP14

EST:

Ülikooli raamatukogu ja Laine Peebu tamm, W. Struve 1

Ülikooli raamatukogu uus maja ehitati aastail 1975–1980. Seejärel asuti mitmes hoones paiknenud raamatuvara sinna kolima ning 22. veebruaril 1982 toimus arhitektide Kalju Valdre ja Mart Kallingu projekteeritud uusfunktsionalistlikus stiilis hoone pidulik avamine. Kogud, töötajad ja lugejad olid taas ühe katuse all.

Lugemissaalide ja tööruumide mööbel oli kujundatud ja valmistatud spetsiaalselt uue raamatukogu jaoks ning koos interjööriga moodustas see läbimõeldud terviku. Toonase Nõukogude Liidu moodsaim raamatukogu pälvis tähelepanu ka piiri taga. Maja sisekujunduses on tänapäevani säilinud hoone avamisajast pärit elemente, nt kuplikujulised laeaknad, pruunid puitpaneelid lugemissaalide välisseintes, suur lühter fuajees trepi kohal ja konverentsisaali seinagobelään. 2017. aastal tunnistati hoone kultuurimälestiseks.

Hoone valmimisel oli suuri teeneid raamatukogu direktoril Laine Peebul (1932–2001), kes juhtis ülikooli raamatukogu aastail 1962–1990. 2002. aastal, raamatukogu 200. aastapäeva puhul istutati raamatukogu ette kaks püramiidtamme, üks neist Laine Peebu mälestuseks.

Allikad

Veebinäitus „Unistusest reaalsuseks“; https://utlib.ut.ee/kogud/omeka-s/s/tyr/page/welcome

M. Müüripeal, Laine Peep: direktriss. – Raamatukogu 1917, nr 1, lk 18–19; https://dea.digar.ee/article/AKraamatukogu/2017/02/0/8.1.30450 Tartu Ülikooli raamatukogu. Kultuurimälestiste register; https://register.muinas.ee/public.php?menuID=monument&action=view&id=30450

Direktor Laine Peep raamatukogu uue hoone avamisel 22. veebruaril 1982
TÜ raamatukogu fotokogu
Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on f104_i_fo1_tur_uue_hoone_ehitusplats_1975_kevadel-1024x700.jpg
Tartu Ülikooli raamatukogu uue hoone ehitusplats 1975. aasta kevadel
A. Kääri, TÜ raamatukogu fotokogu
Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on f104_i_fo50_tur_uue_hoone_nurgakivi_panek_27_09_1976-1024x698.jpg
Raamatukogu uue hoone nurgakivi panek 27. septembril 1976
TÜ raamatukogu fotokogu 
Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on f104_i_fo102_tur_uue_hoone_ehitus_01_07_1977-1024x773.jpg
Uue hoone ehitus 1. juulil 1977
A. Kääri, TÜ raamatukogu fotokogu 
Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on f104_i_fo185_tur_uue_hoone_vastuvotmine_valitsuskomisjoni_poolt_26_12_1980-1024x700.jpg
Vastuvõtukomisjon võtmas 26. detsembril 1980 vastu raamatukogu uut hoonet
Eduard Sakk, TÜ raamatukogu fotokogu 
Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on fo3525_3a_nurgakivi_panek_tur_uuele_hoonele_27_sept_1976-1024x634.jpg
Nurgakivi panek 27. septembril 1976. Tartu Riikliku Ülikooli rektor Arnold Koop hoiab käes ajakapslit
TÜ raamatukogu fotokogu
Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on fo3978_18b_tur_uue_hoone_nurgakivi_panek_27_sept_1976-1024x686.jpg
Raamatukogu uue hoone nurgakivi panek 27. septembril 1976
TÜ raamatukogu fotokogu 
Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on fo4270_1b_tur_peatrepp_1982-693x1024.jpg
Raamatukogu peatrepp 1982. aastal
TÜ raamatukogu fotokogu
Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on fo4270_3b_tur_kataloogisaal_1982-1024x714.jpg
Raamatukogu kataloogisaal 1982. aastal
TÜ raamatukogu fotokogu
Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on fo4270_5b_tur_peatrepp_kontroll_lauaga_1982-1024x752.jpg
Raamatukogu peatrepp 1982. aastal. Treppide vahel on kontroll-laud, mille juures tuli esitada lugejapilet.
TÜ raamatukogu fotokogu
Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on fo4270_6b_tur_lugemissaal_1982-1024x765.jpg

ENG:

University library and Laine Peep’s oak, W. Struve 1

The university library’s new building was constructed in 1975–1980. After that, library books were moved from several buildings into the new one, and the festive opening of the New Functionalist building designed by architects Kalju Valdre and Mart Kalling took place on 22 February 1982. The collections, staff and readers were again under the same roof.

The furniture of the reading and working rooms had been specifically designed and made for the new library, and together with the interior, formed a well-balanced whole. As the most modern library of the Soviet Union at the time, the building also attracted attention abroad. Some elements of the original interior design have been preserved in the building to this day: for example, the domed skylights, the brown panelling on the external walls of reading halls, the large chandelier in the lobby above the stairs, and the wall tapestry of the conference hall. In 2017, the building was listed as a cultural monument.

Laine Peep (1932–2001), who was the director of the university library from 1962 to 1990, had a great part to play in the completion of the building. On the 200th anniversary of the library in 2002, a pyramid oak tree was planted to the right of the front entrance of the library in the memory of Laine Peep. The oak planted to the left of the front door is dedicated to Friedrich Puksoo, the director of the library in 1920–1944.

Sources

Online exhibition „Unistusest reaalsuseks“; https://utlib.ut.ee/kogud/omeka-s/s/tyr/page/welcome

M. Müüripeal, Laine Peep: direktriss. – Raamatukogu 1917, nr 1, pp 18–19; https://dea.digar.ee/article/AKraamatukogu/2017/02/0/8.1.30450 Tartu Ülikooli raamatukogu. Kultuurimälestiste register; https://register.muinas.ee/public.php?menuID=monument&action=view&id=30450

Construction site of the new building of the University of Tartu Library in spring 1975
A. Kääri, UT Library photo collection
Ceremony of laying the cornerstone of the new library building on 27 September 1976
UT Library photo collection 
Construction of the new building on 1 July 1977
A. Kääri, UT Library photo collection 
Official acceptance of completion of the new library building on 26 December 1980
Eduard Sakk, UT Library photo collection 
Laying of the cornerstone on 27 September 1976. Rector of Tartu State University Arnold Koop holding the time capsule
UT Library photo collection
Ceremony of laying the cornerstone of the new library building on 27 September 1976
UT Library photo collection 
Central staircase of the library in 1982
UT Library photo collection
Catalogue hall of the library in 1982
UT Library photo collection
Central staircase of the library in 1982. At the front desk on the landing, library users had to present their library card
UT Library photo collection
Reading room of the library in 1982
UT Library photo collection

Kontakt

Tartumaa, Tartu vald, Pupastvere, Männi
60523
+372 5821 1203
info@seiklushunt.ee

Rekvisiidid

MTÜ Seiklushunt
Registrikood: 80381192
EE472200221061466747 Swedbank